חוברת הנמוכים והאמיצים התחילה כאוסף מקצועות יוקרה שנכתבו עבור אתר האינטרנט שלנו (http://www.goblinindustry.co.il/) והפכה בהחלטה של רגע למוצר. בתעשיה אנחנו מנסים פעמים רבות ליצור תוכן בדיוק עבור התחומים הללו במשחק שלא זכו למספיק תשומת לב לדעתנו. אם חסרים לחשים ממסורת הידיעה – נכתוב משהו כדי להעשיר אותה; אם חסרה התייחסות לכישרונות שעוסקים במצבים חברתיים – נכתוב כמה; וכן הלאה.
לאחר שההחלטה התקבלה החוברת נערכה תוך כמה ימים לקראת השקה באייקון 2003. השקענו המון באיור השער שצייר אמיתי סנדי המוכשר. ידענו שאנחנו רוצים להאיר את הגזעים הנמוכים באור חדש, הנוגד את השקפתם של שחקנים רבים אשר מתעלמים מגזעים אלו. הגזעים הנמוכים קלים להזדהות, במיוחד עבור ילדים, ויש בהם עושר רב ששחקנים ומנחים רבים מחמיצים. אפרט על כך עוד בהמשך. ציור השער, אם כך, נועד להציג אותם כפי שאנחנו ראינו אותם: כרבי פנים ואפשרויות, כאמיצים למרות גודלם, כגיבורים נמוכים ועשויים ללא חת. בחרנו לעשות זאת דרך איור שמציג את בני הגזעים הנמוכים מביסים ענק – מישהו המייצג היטב את הגזעים הגדולים. לכן הציור מתאר שוכן מחילות, ננס מכני (קצת פצוע, אבל בסך הכל הקטנים מנצחים), נושא סלע ובן-מחצית, שיכול להיות קורא תיגר, אלוף תקווה או איש צוות זוטוני, כראות עיניכם.
התגובות שקיבלנו אחרי העריכה הסופית היו שאין במוצר מספיק מקצועות, ולכן עבדנו קשה במיוחד כדי לדחוס לתוכו עוד ועוד תוכן לפני שנוציא אותו לדפוס, ונוספו 2 מקצועות לסך של 12 ביחד.
הנמוכים והאמיצים מכיל יותר מ-27,000 מילים, ומבחינת עומס התוכן אין לו מתחרים בשוק הישראלי. הורדנו את כל מה שנראה לנו מיותר, כמו הסבר על התכונות החשובות לכל מקצוע (משהו ששחקנים יכולים בהחלט להבין בעצמם) והתמקדנו במה שנראה לנו חשוב: תיאור כל מקצוע פותח בטקסט תיאורי שמספר סיפור שקשור למקצוע או בציטוט כלשהו שמציג את המקצוע בצורה עלילתית או ציורית. אחרי הפלייבור מגיע תיאור של המקצוע שנועד למקד את הקורא בנקודות חשובות מבחינת משחק התפקידים ולהציג בכלליות את המקצוע על היבטיו השונים.
אנחנו גאים בכך שבין המכתבים הרבים שאנחנו מקבלים בתעשיה ובהם שאלות רבות לגבי חוקים אין כמעט שאלות לגבי היכולות השונות והחוקים המוצגים בנמוכים והאמיצים (אך יש הרבה תגובות חיוביות, שאנחנו שומרים בספריה מיוחדת בדואר האלקטרוני שלנו). השקענו המון מחשבה בניסוח החוקים ובטיפול נכון בהם כך שהמקצועות יהיו מעניינים מבחינת משחק תפקידים, מאוזנים ולמרות זאת בעלי פוטנציאל למשחק טקטי מהנה ומתגמל.

חברי התעשיה הגובלינית הכירו לראשונה דרך הגילדה של העמותה לקידום משחקי תפקידים בישראל. שיחקנו יחד בחבורה שבה גיל ברגר (עורך 'הנמוכים והאמיצים') היה המנחה ואילו ערן אבירם ואני (בן שלום) שיחקנו זוג בני מחצית במשימה הרת גורל למצוא בלוט מסוים, שהיה מקודש למאמיני יונדאלה, אלת השפע המקומית של כפרם. שאר בני החבורה מופיעים ברשימת התודות של הנמוכים והאמיצים: יעל לקסמן (היום עורכת האורק) ודני נשרי (מנהל פורום משחקי תפקידים בתפוז).
לכל חבורה ההרגלים המוזרים שלה, ושלנו היה לשבש שמות. זה הרגיז כמה דב"שים, אבל היה בעיקר משעשע, וכך או אחרת החבורה נודעה לצמיתות בשם "חבורת הצנונית", על משקל בלוט הכסף הקדוש.
קייד טוסקובל היה הדמות של ערן (בעיקר כהן) ואני שיחקתי את רוסקו גרינבוטל (בעיקר נוכל). קייד היה זוטון רגוע, שוחר שלום רוב הזמן, נבון ושקול. רוסקו היה מעין שומר ראש עבורו – טקטיקן מוכשר, חבר נאמן ואויב נבזי וערמומי. הוא כנראה עשה הרבה בעיות בכפר מוצאם, ולכן מונה ללוות את קייד בשליחות המקודשת שלו. אני חושד עד היום שקייד נתפס בעיני אנשי הכפר כחולמני וחדור להט מסוכן, מה שהוביל להסכמה שלהם לכך שיעזוב את הכפר, ואם אפשר להיפטר מרוסקו בדרך, מה טוב.
הייתה הרבה יצירתיות מסביב לשולחן ההוא בימי שישי בצהריים, והסיפור הלך והתפתח. הרבה התיחסויות לדמויות שונות שמופיעות בנמוכים והאמיצים מתייחסות לאנשים מפורסמים משושלות טוסקובל וגרינבוטל, וגם רולנד הלוחם האמיץ, שעזב את החבורה כדי להקים בית ולהוליד המון ילדים עם בת איכרים בשם לורי, המופיע בדוגמה שמסבירה כיצד מחשבים את תוספי ההקסמה של נשקים קסומים.

מה יש בנמוכים והאמיצים ומה אפשר לעשות עם זה?
איש הצוות הזוטוני: המקצוע הזה נולד מתוך האפשרויות הגלומות בעגלת מלחמה (סוג של טנק), צוללת, ספינה או ספינת אוויר, וההגיון הטבעי הטמון בדחיסת המון לוחמים קטנים על כלי כזה, להגדלת היעילות. צבא של זוטונים נראה לי תמיד כמו רעיון מגניב: הטבע החברתי שלהם מתאים לעבודת צוות קרובה, והרעיון של המון לוחמים משופשפים ומיניאטוריים חובק בתוכו קסם מיוחד. מקצוע איש הצוות הזוטוני יכול להיות תבנית ליצירה של שודדי-אוויר קובולדים, חללית גובלינית (אני לא בטוח אם היא ממריאה באמת) או ננסים בצוללת, ועוג בודד וידידותי תמיד יכול לרכוש דרגות במקצוע ולהפוך לפיראט מעניין עם בעיות שינה קשות בגלל דרגשים קטנים מדי.
איש הצוות הזוטוני הוא מקצוע יוקרה קצר (5 דרגות) שמבטא בעצם הכשרה מיוחדת. הוא מודולארי למדי: בכל דרגה אי-זוגית הדמות זוכה לבחור מרשימה מקצוע קרבי אחד (מתוך 8, שכל אחד מהם אפשר לבחור יותר מפעם אחת). הרעיון הוא לאפשר לשחקן להתאים את הדמות לסביבה בה היא פועלת ולחבורה של דמויות שמשרתות על כלי מלחמה להיות עדיין מיוחדות זו ביחס לאחרת. המקצועות שונים מתאימים ליורדי-ים, לפושטים רכובים (על נשרי ענק, לדוגמה) וכן הלאה.

אלוף התקווה וקורא התיגר: אלוף התקווה וקורא התיגר ניצבים משני צדדים מנוגדים של ציר הגבורה הזוטוני (פרודו באגינס עומד באמצע, אני מניח). אלוף התקווה הוא הגיבור ההרואי טהור הלב שמציל את הנסיכה (הקטנה) וקורא התיגר הוא ממזר עצבני שלא מהסס לעמוד מול טיטאן ולקרוא אותו לדו-קרב. היכולות של אלוף התקווה נועדו להטות את הכף – למלא את בעלי בריתו באומץ, לנסוך בכושל כוחות מחודשים, להשיב לחושיו את מי שנפל תחת כישוף. היכולות של קורא התיגר נועדו לאפשר לו לקרוע לאויביו את התחת. הוא מהיר ועצבני.
אחרי הפרסום של הנמוכים עדיין המשכנו לשחק בחבורת הצנונית, ואחד המפגשים שלנו היה עם קובולד קשוח במיוחד, שלימד אותנו לקח כואב והכריח אותנו להתקדם לאחור במהירות מירבית. אחרי הפגישה גיל (המנחה) הודיע לנו חגיגית, להפתעתנו, שלקובולד האמור היו מספר דרגות במקצוע קורא התיגר.

נקי כפיים: נקיי הכפיים נולדו גם הם מעלילות חבורת הצנונית. רוסקו וקייד עסקו בין הרפתקה להרפתקה בבישול מעדנים איכותיים, ובין לבין הספיקו להמציא את הגלידה. ללא ההכוונה המוסרית של קייד אולי היה רוסקו הופך לנקי כפיים, בן מחצית המתמחה בבישול למטרות אסטרטגיות, בעיקר של רעלים. הרעיון נשאר בעינו: בני מחצית שאינם תלויים באחרים, פועלים, במקום להיות מופעלים. בחוברת מופיעים גם שני רעלים חדשים, המציעים פוטנציאל עלילתי כלשהו, ולא רק סטטיסטיקות נזק.

תלמיד חכם של האבנים המתגלגלות: המקצוע הזה מושפע מאוד ממשחקים אוריינטליים שאנחנו מאוד אוהבים לשחק. השתדלתי לקרב את המזרח אליו ולא להיפך, משום שלא בכל מערכת מבוכים ודרקונים, אפילו קלאסית, יש לנזירים תחושה אוריינטלית. עוד השראה שאבתי מתורת הכאוס ומאפקט הפרפר שמתואר בה, שיש לו אפילו השפעה מכנית על המקצוע בדמות היכולת 'אדוות בבריכה'.
התלמיד החכם היה מקצוע מאתגר לכתיבה משום שהוא חסר יכולות קרביות יוצאות דופן (לא רציתי לעשות מקצוע יוקרה לנזירים בלבד, למרות שהמקצוע מתאים להם למדי), חסר לחשים ולא עתיר מיומנויות. במקום זאת הוא היה צריך להיות מעניין למשחק ומועיל לחבורה בדרכים אחרות. אולי כדאי להתעכב על כך מעט.
הקטנתי את מספר הדרגות של המקצוע ל-7 גם משום שנראה לי אסתטי לתאר אותו כמישהו שמטפס במעלה 7 מדרגות של התפתחות רוחנית וגם משום שזה איפשר לדחוס טווח יכולות בעלות השפעות מתונות על המשחק למספר מועט יחסית של דרגות (היה חשוב לי גם להראות שאפשר לחרוג ממסגרת ה-5/10 דרגות הקבועה יחסית). יכולת המדיטציה שלו מאפשרת לו לבחור כל בוקר מתוך טווח של אפשרויות שימושיות. היכולת ההתקפית שלו נמצאת בין זו של הלוחם לזו של הכהן (5+ לתוסף ההתקפה ב-7 דרגות בסך הכל), ומתוגברת על ידי יתרונות קלים שונים. ההגנה שלו מבוססת על שריון קל לכל היותר (אני מדמיין אותו לבוש גלימות, לא עטוי שריון) אך מתוגברת ביתרונות שונים.
גם ללא היכולות, עצם הרעיון של התלמיד החכם הוא של מלומד מתקדם ונאור. הוא יכול להיות נחרץ וחסר רחמים או רחום ובעל סבלנות אינסופית. בסיטואציות חברתיות הוא יכול לעמוד ללא מורא כנגד המאיים שביריבים, לשקר במצח נחושה ולחוש כשמשקרים לו. כשהחבורה נתקלת בחידות, אתגרים, מלכודות וכדומה היכולת מחשבה תחילה מאפשרת לו לחזות את התוצאות העתידיות של פעולות שונות במידה מוגבלת. לקראת מסע הוא יכול לתקשר עם הטבע או לגלות נתיבים נסתרים. בקרב התלמיד החכם אינו מופתע, פועל במהירות ויש לו סיכוי טוב שלא להיות מושפע מהשפעות קסומות שמשתקות, מקסימות, מפחידות או מבלבלות את שאר בני החבורה. יותר מכל, היכולת אדוות בבריכה שמאפשרת לתלמיד החכם לשזור פעולות בשרשרת של סיבה ותוצאה מאפשרות לשחקן יצירתי ליצור השפעות מעניינות ש"שוברות את החוקים" ולהצטיין בכל תחום, כולל קרב. היכולות שהענקתי למקצוע נועדו לתת לו את המקום הראוי בקבוצה בסיטואציות מסוימות מבלי להפוך אותו למשהו שהוא אינו. יותר מכל, ניסיתי ליצור אותו כמקצוע שאני הייתי נהנה לשחק.
לתלמיד החכם צירפתי שלושה סיפורי זן שעברו שינויים קלים כדי להתאים אותם לזוטונים בעולמות פנטזיה גנרית. ניסיתי להציג אותם כמו שהם בסביבה הנהדרת והטבעית שלהם – מתמודדים באופן מלא תבונה ותובנה עם העולם שסביבם. אם קשה לכם לדמיין בן מחצית נאור חישבו על יודה, הגיבור הנמוך והאמיץ ממלחמת הכוכבים.

הננס המכני: הננס המכני הוא גזע. תיאורו נפתח בסיפור בריאת הננס המכני הראשון (בהשראת אחד הסיפורים הקצרים של אסימוב). אני חושד שבין האתנחתות הקומיות לבין קוצר היריעה לא כל הקוראים הבינו את הרעיון. באבאג'ר (על שם צ'ארלס באבאג', מאבות המחשב, אגב), הננס המכני הראשון הוא אב אגדי בשרשרת של יצירי כפיים מכניים סופר מתוחכמים. הננס המכני יכול להיות פאראפראזה על איש הפח או קומנדר דאטה (שבמחשבה שנייה הינו בעצמו פאראפראזה על איש הפח). ננסים בעולמות שונים הם בעלי זיקה מדעית חזקה. בוורקראפט זה מתבטא בפאלפ-טכנולוגיה סטימפאנקית, במבוכים ודרקונים זה מתבטא בכישרון מסוים באלכימיה. אני אוהב את הזווית הטכנולוגית ומכאן נולד הגזע: ננס שהוא יציר כפיים בעצמו. בני אנוש משתעשעים רבות ברעיון של הברוא ההופך לבורא, למה שננסים לא יעשו את אותו הדבר?
היה חשוב לי שהננס המכני לא יהיה יציר כפיים קסום, ולכן הוא עוצב מפרומינאום, מתכת חדשה, עם שימושים מיוחדים אחרים, שמוצגת גם היא בחוברת. חבורה של ננסים מכניים היא אפשרות, אך אני כמעט תמיד מדמיין אותו כיצור בודד שיתרגש בכנות לגלות אחד מאחיו האובדים. בכל סביבה כמעט הננס המכני הוא יצור חריג, וזה פותח, אני מקווה, אפשרויות למשחק תפקידים עבור השחקנים.
היכולות של הננס המכני היו גם הן מאתגרות באופן מיוחד. ראשית, המון יתרונות שונים קופצים לראש כשמדובר ביצור שמשוחרר ממגבלות התמותה: עמידות לנזק, עמידות ליסודות, שליטה בשתי ידיים, חסינות להשפעות תודעה, שחרור מצרכי הרעב והצמא ועוד. כל הדברים הללו הפכו בסופו של דבר ליתרונות של הגזע (שיש לו מתאם דרגה 2+), אך ניסיתי לאזן אותם בעזרת חסרונות שונים: הצורך בתחזוקה שוטפת, רגישות לקור (שנובעת מתכונות המתכת), הרעש התמידי שגופו מפיק. אני מקווה שמנחים ינצלו את החסרונות הללו ליצירת סיטואציות מעניינות במשחק.
ההנדסה המתקדמת מאפשרת לננס המכני להיות מודולארי ולננסים שונים להיבדל זה מזה או לשנות את עצמם. ישנן 3 אפשרויות המוצגות בחוברת (שלד חשוף, שהופך אותו לטרמינייטור, ציפוי עופרת, שהופך אותו למכונת אנטי-קסם, וחבילת חיישנים מתקדמת, שהופכת אותו לחוקר סביבות מוכשר ושימושי באופן כללי). שיפורים אחרים, כמו טוסטר מובנה, אפשריים בהחלט. תהיו יצירתיים.


שוכני מחילות וננס אבוד: שוכן המחילות הוא הננס הברברי-במיוחד (גם אם יש לו דרגות כדרואיד או סייר). מצד אחד זה נסיון ליצור מקצוע יוקרה שמתאר לא התקדמות במסלול מסוים אלא התרחקות במסלול מסוים. מנגד, זה נסיון נוסף לקחת את הגזעים הנמוכים למחוזות בהם לא ביקרו קודם (ואני לא מתכוון מילולית למחילות). אני לא זוכר אם ההשראה הגיע מניאמבה (Nyambe) ספר הק20 של הרפתקאות אפריקניות, שהגזעים דמויי האדם בו מזכירים שבטים אנושיים מוזרים (בושמנים נשכניים, לדוגמה), אבל אפשר להציץ בו בכל מקרה כי הוא מעניין. אני סוטה מהנקודה: שחקן שמשחק שוכן מחילות צריך להחליט (אני חושב שזה כדאי, למרות שלא מחוייב) אם הוא מעוניין להשקיע נקודות מיומנות בשימור יכולת התקשורת שלו עם החבורה. לדעתי כדאי לשחק שוכן מחילות שמגיע קרוב אבל לא מעבר לסף מינימלי של תרבותיות ובינה.
בסוף החוברת מופיעה רשימה של חיות שוכנות מחילות שנועדה לשמש כיצירי סוד וחיות מלוות עבור בני הגזעים הקטנים (במיוחד ננסים שיש להם קשר מיוחד עם מכרסמים, ראה לעיל).
הננס האבוד הוא הגזמה של קו המחשבה הזה. זה שוכן מחילות שאיבד כל צלם-ננס והפך לחיה של ממש. אפשר להשתמש בו כחיית רכיבה, בעיקר משום שאני אוהב את הרעיון של ננס ברברי-סייר מוטרף שיש לו סמור ענק כחיה מלווה ועוד הרבה סמורים קטנים (בעזרת היכולת משפחה חדשה) והוא רוכב על ננס ברברי מוטרף עוד יותר.

אשליין: האשליין קיים כי אשפים מתמחים צריכים לדעתי לקבל מקצוע יוקרה לכל סוג של התמחות, ומכיוון שננסים הם אשפי אשליות מוכשרים. במהדורה 3 זה היה עדיין המקצוע המועדף שלהם במקום טרובדור, כמו במהדורה 3.5. בחירה תמוהה שהתרגלנו אליה מול בחירה תמוהה שעדיין לא התרגלנו אליה. כהערת ביניים אני רוצה לציין שאני ממליץ לכל מנחה שיש לו שחקן ננס לאפשר לו לבחור בין המקצועות הללו כמקצוע מועדף או אפילו לקבל את שניהם. מגיע להם, וזה לא שילוב עוצמתי גם כך.
האשליין, אם כך, נועד לעבות ולהעשיר את אשף האשליות ביותר מאשר דרגי לחש וד"ק גבוה יותר להצלה בלחשי אשליה. אשליות יכולות להיות מגניבות, ואני מקווה שטקסט הפלייבור מבהיר זאת, שם הננסית קוקאדיבמבה משתמשת במרצח ההזוי של ענק כפור מכשף כנגדו.
האשליין הוא מקצוע ממוקד (באשליות, אלא מה?) ועדיין מודולארי. אשליינים יכולים לבחור מספר התמחויות מתוך רשימה המציעה תשע כאלו, ביניהן התמקדות באחד או יותר מסוגי לחשי האשליה הקיימים (הילות, מחזות, צללים וכו'), ומעניקות יכולות מיוחדות כמו היכולת לנתק את צילו של האשליין מגופו ולהניעו מרחוק.

מג משוריין: המג המשורין הוא מקצוע שפתוח בפני כל מטיל לחשי מאגיה, אולם הוא נוצר בהקשר של החוברת בעיקר עבור גמדים (וגם עבור ננסים. מקצועות היוקרה בחוברת מסודרים לפי בני מחצית, ננסים וגמדים, כאשר השתדלתי להציב מקצועות יוקרה שמתאימים לכמה גזעים ביניהם).
המג המשוריין מוותר על מעט מיכולת הטלת הלחשים שלו בתמורה ליכולת להטיל לחשים באיטיות  כאשר הוא עטוי שריון, תוך הפחתת הסיכוי לכישלון לחש. הוא מתאים במיוחד לאשפים לא קרביים שהלחשים שלהם שימושיים מחוץ לקרב ובעזרתו אינם מצריכים עוד הסרה מייגעת ושוברת-השהיית-הספק (SOD) לפני ההטלה (משום שהסרת השריון נעשית מסיבה מכנית שהיא חיצונית במידה לא מבוטלת לעלילה). הוא שימושי בנוסף עבור דמויות מרובות מקצועות לוחמניות. יכולת העיכוב מאפשרת למג המשוריין להפתיע את יריביו בלחש התקפי מכוון היטב או למלט אותו ואת בעלי בריתו ברגע הנכון מהקרב.

המנתץ ונושא הסלע: המנתץ ונושא הסלע הם שני מקצועות יוקרה עבור כהנים, דרואידים, סיירים ואבירי קודש גמדיים. ניסיתי לתת פן עלילתי בעזרת הסיפור אודות שני אלים מנוגדים בהשקפתם וליצור קוטביות מענינת בין הגמדים המקובעים במסורתם לבין המרדנות הגמדית (שיכר, קטטות ומבטא סקוטי), שסובבת סביב האחווה הגמדית העומדת במבחן.
המנתץ שובר מוסכמות כשם שהוא שובר עצמות, נשקו הוא הפטיש וכוחו בעצמאותו. נושא הסלע נושא על עצמו פיזית ורוחנית משא כבד תמיד, והוא שואב את כוחו מאחריותו ומחויבותו. מנתצים ונושאי-סלע הם אחים ויריבים בקונפליקט. בחוברת אפשר למצוא גם מידע לגבי האלים סמארגן ואוכראם, כולל תחומי ההשפעה שלהם עבור כהנים. ניסיתי ליצור מיתוס של פילוג ומתיחות פנימית ועוגן להרפתקאות הסובבות סביב גרימרוד וראמרוד, סמארגן ואוכראם והאורימריג' – אבל בשביל זה תצטרכו לקרוא את החוברת. אני אשמח לשמוע ממנחים שעשו ברעיונות הללו שימוש מעניין.

כשרונות חדשים: הוספנו שבעה כשרונות חדשים בחוברת.
'נחש בחיק' ו'נחש בעשב' נועדו לפצות על החיסרון של הגזעים הנמוכים כנגד נסיונות היאבקות וכתגובה לכישרון ה'הכשלה המשופרת', בהתאמה, ולתת לנזירים ואומני לחימה תחושה של סגנון קרבי (הנחש, אלא מה).
'נשק טבעי משופר' הוא כישרון שפשוט התבקש לכל גזע עם נשקים טבעיים, ובכלל זה שוכני מחילות (ובמהדורה 3.5 הוא התווסף למשחק הרשמי במגדיר המפלצות 3.5).
קיבת פלדה ורקיחת רעלים עוסקים בשימוש והתגוננות מרעלים.
'שיר עבודה' הוא כישרון פלייבורי בעיקר שמשחק על האופי החברתי המפותח של הגזעים הקטנים.
'נשק אדיר' הוא הכישרון רב העוצמה מכולם, והדרישות שלו גבוהות בהתאמה. הוא נמצא שם בעיקר משום שהרעיון של בן מחצית קטן עם גרזן ענקי, או גמד עם פטיש מגודל מוצא חן בעיני.

תכונות חדשות עבור נשקים קסומים: התכונות החדשות עבור הנשקים הקסומים נועדו לתת אופי אקזוטי לקרב עם נשקים קסומים ייחודיים ואפשרויות מכניות להתמקדות. רציתי לאפשר לדמות במשחק לחבוט ביריב בפטיש ממרחק של כמה צעדים באופן מפתיע, להעיף אותו באוויר באופן סינמטי ולהשמיד אותו באופן כואב. עם פטיש 'חוצה מרחקים הודף של כבידה מוגברת 2+' זה אפשרי. יכולות אחרות כמו 'מייאש' נועדו לאפשר קרבות סינמטיים שמסתיימים בהכנעה במקום במוות, 'נשק מרסק' שימושי במיוחד לפריצת קירות בסצינות חילוץ דרמטיות, ויש קסם מסוים בעיני ביכולת להטיל ביריב גרזן הטלה שמכביד עליו (פסיכוסומטית) כאילו נשא שק של לבנים. וכן הלאה, 9 יכולות קסומות בסך הכל.

כלי נשק חדשים: המקבת היא פטיש גדול במיוחד עם טוויסט אומנותי והתייחסות קלה לבעייתיות בשימוש בנשק כבד במיוחד ללא מידת כוח מתאימה. הבולה הוא נשק קלאסי שראוי שיהיה במשחק, ולכן הוא כאן גם כן. המשפט "ככל שהם גדולים יותר כך זה כואב יותר כשהם נופלים על הדוקרנים שהכנתי מראש" הוא מוטו ראוי לבן מחצית חמוש בבולה, מוכשר באומנות ההטלה ומצויד במגוון דוקרנים, עדיף מורעלים.
אני אוהב חפצים רב-שימושיים, ולכן אפשר למצוא כאן גם את כף האלון הזוטונית (שהיא גם קלע וגם כף בישול סטנדרטית). קנה הנשיפה המיזרי, על שם בונקס המיזרי, רב אומן זוטוני שאחראי להכנת המקטרת היקרה של רוסקו גרינבוטל (ושטוען להמצאת המקטרת בכלל) הוא הפתעה קטנה שלוחם רב תושיה יכול להשיג בעזרתה יתרון קל בנשיפה קלה ומדויקת.

טבלאות שימושיות: לבסוף יש לנו טבלאות שימושיות להמרת משקלים ומרחקים מהשיטה האנגלית לשיטה המטרית כדי שקוראים בעברית יוכלו להשתמש בחופשיות בנתונים מספרים שונים. טבלת נקודות נסיון דרושות להתקדמות בדרגה, בהתחשבות במתאם דרגה (עבור הננס המכני ובכלל) וטבלת הגדלת נזק לפי גודל (עבור נשקים מגבירי כבידה או כדי לעשות הנדסה לאחור ולהפוך דברים גדולים לדברים קטנים, שזוטונים יכולים לתקוע בך ללא כל קושי).

הרעיון בנמוכים והאמיצים היה לתת אופציות לשחקנים ומנחים, בעיקר, אבל לא רק בהקשר של מקומם של גזעים נמוכים במשחק, ולהפוך את הגזעים הנמוכים והמופלים לרעה ליותר אטרקטיביים בעיני שחקנים ויותר שימושיים עבור מנחים. היישום תלוי בקוראים, כמובן, אבל אנחנו מקווים שהצלחנו לתת כמה כיוונים יצירתיים ומעניינים לעבוד איתם מסביב לשולחן.

בהמשך לנמוכים והאמיצים פרסמנו 3 הרחבות רשת באתר התעשייה. בת שחר המיזרית (בת מחצית) ומוגראק של המדבר (גובלין) הם שני דב"שים לשימוש המנחה, המציגים גם דוגמה לרקע ולהתפתחות דמויות מעניינות (שההורים שלהם לא נרצחו בידי אורקים). ננסים בתסבוכת היא הרפתקת מחקר קצרה. כולם משלבים אלמנטים מהנמוכים והאמיצים אך שימושיים במידה סבירה למדי גם ללא החוברת.

אבל מה שהכי חשוב הוא דבר התעשיה הגובלינית: לא משנה מה, תמשיכו לשחק.

אוהבים אותכם מאוד.
תמשיכו לשחק. לא משנה מה.
התעשיה הגובלינית