מהות השלמות

מאת בן שלום (התעשיה הגובלינית)

 

אחד מהאלמנטים המעניינים באקזלטד הוא נושא השלמות. הסוגיה זוכה להתייחסות במקומות שונים בספרים, במפורש או ברמיזה. כבר בספר הלבן (Big White Book, הספר הבסיסי המציג את הסולארים) מובהרים מספר עקרונות יסוד, והם משוכללים לאורך הספרים. אנחנו נדבר עליהם מעט ובאוסף הצ'ארמים המצורף ננסה להעשיר קצת תחום הטכניקות המושלמות בהתאם לעקרונות שיוצגו כאן ולכיוון מחשבה כללי. ננסה גם להתוות את ההיררכיה של צ'ארמים שונים כדי ליצור סולם ברור של שרשרת-מזון של השפעות שגוברות זו על זו באופן עקבי והגיוני.

 

מהי השפעה מושלמת?

השפעה מושלמת היא כזו רק אם צוינה בפירוש. צ'ארם שגורם נזק בלי שום אפשרות לחסימה, חמיקה או ספיגה אינו השפעה מושלמת אלא אם צוין כך במפורש. להטות את הזרם (Impeding the Flow), צ'ארם קרב-פנים-אל-פנים סיידריאלי, חוסם התקפות בלי צורך בגלגול, אבל הוא אינו מושלם.

 

טכניקות מושלמות גוברות על טכניקות לא מושלמות. העניין הזה חורג מסוגיית הצלחות הגלגולים ומביע את מהות הטכניקות הללו: ברגע שהשפעה מוגדרת כמושלמת היא חדלה מלהיות קשורה באופן ישיר לרמת המיומנות או התכונות של הדמות. היא גוברת על ההשפעה המנוגדת כל עוד היא אינה השפעה מושלמת בעצמה.

שלמות כנגד שלמות: כלל יסוד באקזלטד קובע כי ההגנה חזקה מההתקפה. פירוש הדבר הוא שצ'ארם של התקפה מושלמת לעולם אינו יכול להביס צ'ארם של הגנה מושלמת. לכאורה אפשר להתפלמס כאן על מה מוגדר כהתקפה ומה כהגנה, אבל האמת היא שבפועל זה די ברור לדעתי ולכן לא נעשה את זה, לפחות היום. ובכל זאת, אולי כדאי שאני אציין את הנקודה הבאה: הגנה מונעת ממשהו אחר לקרות, והתקפה עושה משהו. אם לא ברור מי תוקף ומי מותקף, די לא משנה מי מהשתיים היא ההגנה – העיקר הוא שהן מבטלות אחת את השנייה, והסטטוס קוו נשמר.

כל ההשפעות המושלמות שוות: השפעות מושלמות הינן זהות במעמדן, גם בקרב נשגבים מסוגים שונים. אפשר אומנם לעשות משהו פלאפי, בסגנון ההבחנה הדקה ביותר שמאפשרת לנו לשים לב שהסולאר שמפעיל התקפה מושלמת מצליח בכל זאת להזיז את הלונאר עם החסימה המושלמת אחורה (מילימטר אחד בדיוק), אבל בשורה התחתונה – כל ההשפעות המושלמות נמצאות באותה רמה, בלי תלות בסוג הנשגב.

ההשפעה מושלמת, פעולת הצ'ארם לא: השפעה מושלמת יכולה לדרוש גלגול כדי לפעול, אולם מרגע שהופעלה היא מושלמת, ללא צורך בגלגול. חמיקה גורלית (Duck Fate, אפשר לתרגם גם כ'גורל ברווזי') הסיידריאלי, דורש גלגול חמיקה כנגד מהות היריב. אם הגלגול מצליח – ההשפעה מושלמת. הצ'ארם הלונארי חמיקת הגוף הזורם (Flowing Body Evasion) דורש מינימום של הצלחה אחת בגלגול ראשוני. הצ'ארם הסיידריאלי שלווה בדם (Serenity in Blood) יכול להיות מופעל כנגד התקפה באופן הרגיל, ואז הוא מתפקד כחסימה מושלמת "רגילה", אם הדמות אינה מודעת להתקפה היא יכולה להפעיל את הצ'ארם כדי לגלגל קפא"פ+תפיסה מול דירוג קושי של 3. הצלחה  פירושה שהסיידריאל הבחין בהתקפה, והוא מבצע חסימה מושלמת ללא כל קושי נוסף.

בצ'ארמים כגון אלה, הגלגול פועל כדרישה מוקדמת, בדומה לצ'ארם חסימה שדורש מהדמות לאחוז בנשק קפא"פ או לעמוד על רגל אחת. אולם ברגע שההצלחה הזו הושגה, ברגע שהדרישה המוקדמת מולאה – ההשפעה מושלמת ככל השפעה מושלמת אחרת.

 

השפעות בלתי ניתנות לחמיקה, חסימה או ספיגה, וצ'ארמים בלתי ניתנים לפיענוח

הנושא של השפעות מושלמות קשור באופן לא ישיר לנושא של צ'ארמים שלא ניתן לחמוק מהם, לחסום אותם או לספוג (בעיקר התקפיים). למען הבהירות: חסימה מושלמת היא חסרת ערך כנגד התקפה בלתי ניתנת לחסימה, וחמיקה מושלמת אינה מאפשרת לחמוק מהשפעות שלא ניתן לחמוק מהן. צ'ארמים שלא ניתנים לספיגה שונים במובן זה משום שהם בדרך כלל מתייחסים לעובדה שספיגה (Soak) מסוגים מסוימים או מכל הסוגים אינה נספרת כנגדם. ריכוז עור האדמנט (Adamant Skin Concentration) עדיין יכול לספוג את מלוא הנזק מהשפעה גורמת נזק ששריון וחוסן (Stamina) אינם מפחיתים מהנזק שלה, משום שהוא צ'ארם של ספיגה מושלמת. צ'ארמים שרק מעלים את כושר הספיגה נחשבים כספיגה טבעית אלא אם צוין אחרת, והם חסרי השפעה כנגד נזק שלא ניתן לספוג אותו בעזרת החוסן. תקראו את זה לאט כמה פעמים ואני בטוח שהכל יהיה ברור, אבל הנה הבהרה נוספת: ספיגה היא לא פעולה הגנתית אלא השפעה סטטית. כשאני מפעיל צ'ארם ספיגה אני משנה את ההשפעה הסטאטית, אבל אני לא עושה פעולה ממשית של ספיגה.

 

כרגיל, החוקים שנכונים לגבי רוב השיטות (שיטות משחק כמו גם שיטות משפטיות) נכונים גם כאן: טקסט ספציפי גובר על ההוראות הכלליות של השיטה, חוק מאוחר גובר על חוק מוקדם והוראה מפורשת גוברת על משמעות שנגזרת מניסוח לא ברור. לדוגמה, הצ'ארם הסיידריאלי חמיקה גורלית (Duck Fate) מאפשר להתנגד לכל השפעה כמעט, גם כזו שלא ניתן לחמוק ממנה, משום שהוא חומק מגורל, לא מהתקפה. זה צ'ארם חמיקה (Dodge) שאינו דורש בהכרח פעולת חמיקה פיזית. צ'ארם מושלם של הבנת הנקרא עדיין לא פותח, ולכן ניאלץ להתמודד עם הצ'ארמים בעזרת שיקול דעת, מפחידה ככל שתהיה המחשבה.

 

הערות למפתחי צ'ארמים

הנשגבים מסוגלים לשלמות, אבל רק הסולארים נועדו לשלמות. לסולארים ולאביסלים יש יותר טכניקות מושלמות מאשר לאחרים. על המתכת המיוחדת המזוהה עם הסולארים, אוריכלקום, נאמר כי היא היחידה שמסוגלת להגיע לשלמות. זה לא אומר שלנשגבים אחרים אין צ'ארמים מושלמים, אבל זה אומר ששלמות אמורה להיות נדירה יותר עבורם, מוגבלת יותר (איך שלמות יכולה להיות מוגבלת? בהמשך), ובמקרים רבים יקרה יותר. זה עיקרון מנחה כללי ביצירת צ'ארמים באקזלטד, ואולי נדבר עליו פעם [הערת עריכה: זה הזמן לתת את הכתובת לשליחת מכתבים למערכת].

שלמות אינה בנאליות: צ'ארמים מושלמים אינם צ'ארמים לכותבים עצלנים. הם אינם חוסכים שיקולי קוביות וסטטיסטיקה אלא דורשים להתייחס אליהם באופן יסודי עוד יותר. יותר מכך, הם מאפשרים לתת לפלאפ האפי להשתולל, ועל הזדמנות כזו חבל לוותר.

שלמות אינה כלי פאוור-גיימי: שלמות היא במקרים רבים מענה גמיש למגוון איומים, אבל היא יקרה יותר מהשפעות קונבנציונליות יותר. שלמות היא ביטחון יחסי כשהיריב מתחיל להפעיל קומבואים או כשיש לך יותר רמות פציעה ממוטים של מהות. שלמות היא סוג של ביטוח, סוג של שיא ששובר את הגרף של הגידול במספר הקוביות, סוג של השפעה תמטית ולא רק מתמטית. לא צריך לצפות שעבור כל כישרון יהיו כמה צ'ארמים מושלמים עם דרישת מהות קבועה של 7 והשפעה מתמשכת לסצינה. שלמות היא כלי מעניין מבחינה מכאנית, האומר משהו גם מבחינה עלילתית. שלמות היא מעניינת כשהיא לעולם אינה מושלמת – לכל השפעה מושלמת יש נקודת תורפה, ואם אין, צריכה להיות.

צ'ארמים מושלמים הם עוצמתיים: המממ.... – ולכן הם מצריכים בחינה מדוקדקת. במיוחד יש לשים לב לשיקולי מחיר, לצ'ארמים שיש להם השפעות נוספות או מספר השפעות מושלמות בהפעלה אחת. פשוט שימו לב היטב למחיר ותנו לצ'ארמים אחרים להדריך אתכם.

מגבלות השלמות: שלמות לא חייבת להיות מייידית, חובקת כל וגורפת. שלמות מעניינת יותר כשהיא לא. צ'ארם שמאפשר לדמות להשתחרר מכבלים באופן מושלם יכול לפעול לאורך זמן ולאפשר לדמות להשתחר מכל דבר – בסופו של דבר.

אפשר למצוא שלמות בכל מקום: והיא תהיה מעניינת יותר אם לא ציפינו למצוא אותה שם. יש גדולה בשלמות שבקצה הזרת של סולאר שמנגן תו אחד בלבד וגורם לכל בן תמותה לבכות ולכל נשגב שמיימי להיזכר בגלגוליו הקודמים. יש גדולה במבט מושלם, שלא ניתן להתחמק ממנו. יש גדולה באיום נורא בדיוק מספיק כדי לשכנע את מושא המילים, וגדולה בהבטחה שמספיקה בדיוק כדי לשחד את הלב שאליו היא מופנית.

 

מעבר לשלמות

צ'ארמים של השפעות מושלמות מופיעים החל מדרישת מהות קבועה של 1 (חמיקת שבע-הצללים). אך צ'ארמים אחרים, במיוחד כאלה ששיכים ליכולת של הצ'ארם שנרצה ליצור, יכולים להתוות לנו קנה מידה לגבי צ'ארמים עוצמתיים יותר. ישנם מעט מאוד צ'ארמים עם דרישת מהות קבועה של 6 ומעלה, ומומלץ לקרוא אותם וצ'ארמים רבים ככל האפשר כדי להפנים את סקאלת העוצמה (זה מומלץ בכל שיטה שאנחנו רוצים ליצור לה תוכן נוסף מבלי לשנות את האיזון הפנימי שלה).

כיצד נוכל להתעלות על השלמות?

  • היקף: רוב ההשפעות המושלמות הן נקודתיות. הצ'ארם הגנה שמיימית מבורכת (Protection of Celestial Bliss) מעניק מספר הגנות מושלמות שניתן לנצל על פי הצורך. השפעה כזו מרחיבה את היקף הצ'ארם הן במשך הזמן שבו הוא פעיל והן בשימושיות שלו.
  • השהייה: צ'ארמים שמאפשרים לשמור השפעות מושלמות לזמן שבו נזדקק להם צריכים להיות מוגבלים אבל מועילים. הם מדגישים את החשיבות של השפעות מושלמות כביטוח, כמו נגד התקפת פתע אחת מתוגברת ב-50 מוטים של קומבו 10 צ'ארמים רצחני. הגנה שמיימת מבורכת עושה בדיוק את זה. צריך להיזהר, אבל זה אחד מהכיוונים שטבעי ללכת בהם.
  • מחיר: המימון של השפעות מושלמות יכול להגיע ממהלכים מיוחדים, עמידות (Stances), תנוחות מוצא של אומנויות לחימה (Forms). צריך להיזהר מניצול לרעה, אבל דמות סולארית יכולה להטות מהות לעתודה ולקבל הגנה מושלמת אחת בכל פעם שבה היא מתעלת כישוף (Sorcery) ודמות אביסלית יכולה לקבל התקפה מושלמת בכל פעם שבה היא ממיתה נשגב ומשתמשת בנשמתו כדי לתדלק התקפה איזורית עוצמתית.
  • השפעות נלוות: הצ'ארם שאחרי צ'ארם ההתקפה המושלמת יכול להיות חזק יותר משום שיש לו השפעות נלוות מעניינות ושימושיות. צריך לזכור שאותה השפעה "שווה" יותר כשהיא חלק מהתקפה מושלמת.
  • שילוב עם צ'ארמים אחרים: צ'ארם שהפעלתו אינה פעולה לכשלעצמה אלא השפעה שמתגברת השפעה אחרת והופכת אותה למושלמת.

כיצד לא להתעלות על השלמות?

  • הנחות: צ'ארמים גבוהים יותר צריכים, ככלל, להיות יקרים יותר ועוצמתיים יותר. השפעות זהות או טובות יותר במחיר נמוך יותר לא צריכות לאפיין צ'ארמים של מהות קבועה גבוהה.
  • משכי השפעה לא נקודתיים: צ'ארם שמעניק חסימה מושלמת כנגד כל ההתקפות בסיבוב הוא לגיטימי. צ'ארם שמעניק השפעות מושלמות כנגד כל ההשפעות מסוג מסוים בסצינה הוא מסוכן.
  • שלמות-על: שלמות שמנצחת שלמות יכולה להתקיים במקרים נדירים ביותר, אבל עדיף לא להיכנס בכלל לנושא. שלמות אמורה לתת סוג של ביטוח בקרב והשפעה עלילתית מועילה. כשהמחיר של שלמות הוא גבוה היא מוסיפה מידה מסוימת של וודאות אבל שומר על המתח, משחק הכוחות וניהול המשאבים בקרב. הוספת דרגות גבוהות יותר של שלמות שומטת את הבסיס הרעיוני של השלמות, שוללת את ההשפעה הביטוחית של הגנות מושלמות, ובונה פירמידה חדשה על חודה של הפירדמידה הקיימת. זה מבנה לא יציב, כפי שיכול לספר כל בונה פירמידות מקצועי, במיוחד כשההיררכיה החדשה מבוססת על רעיונות ולא על מספרים. בקיצור נמרץ: בלי צ'ארמים שהם יותר ממושלמים, גם לא עם דרישת מהות קבועה של 10.
  • העדר חסרונות: לכל השפעה צריכה להיות נקודת תורפה, במיוחד להתקפה. זה לא חייב להופיע במפורש בטקסט הצ'ארם, אבל רצוי שזה יהיה משהו שלא נמצא בפינה חשוכה בספר כללים שאף אחד ליד השולחן בכלל לא מכיר. חסרונות יוצרים סיטואציות מעניינות. על גבי החסרונות שלנו, אומר קפטן פיקארד, אנחנו נישאים, גבוה, אל הכוכבים, ומעבר להם, אל העתיד, ואל התקווה ואל החלומות שלעולם לא היינו יכולים להגשים, אלמלא היו לנו חסרונות שיישאו אותנו גבוה, אל הכוכבים, העתיד והחלומות.

 

דוגמה לצ'ארם מושלם מתקדם

התקפה מושלם עם דרישת מהות קבועה גבוהה (5 או 6, עלות של 8-10 מוטים או 6 מוטים וכח רצון, לדוגמה) יכול להיות צ'ארם סיידריאלי שבהפעלתו יוצר קשר עין בין הסיידריאל למטרה, ומחדיר בשניהם את ההבנה הבלתי נמנעת שהסיידריאל יפגע באויבו. המטרה מגלגלת זריזות+חמיקה וגם היא וגם הסיידריאל יודעים מיד שאם הסידריאל יבצע כנגדה מספר התקפות ששווה למספר ההצלחות ועוד המהות הקבועה של המטרה ההתקפה האחרונה שלו תהיה מושלמת. לפעמים, די בהבנה הזו כדי להביס אויב.

במקרה הנדיר ביותר שבו המטרה חוסמת או חומקת מההתקפה באמצעות הגנה מושלמת, הסיידריאל עלול להיות מואשם בעבירה מדרגת חומרה 3. ברם, ההגנה אינה מבטלת את הגורל שנגזר כליל אלא רק דוחה אותו. כל התקפה מושלמת כזו שנחסמת הופכת את ההתקפה הבאה של נשגב הכוכבים למושלמת גם כן, כל עוד הסיידריאל מוכן לשלם 3 מוטים. שריפת מהות זו רפלקסיבית ואינה נחשבת כהפעלת צ'ארם.

השפעה זו נמשכת עד שהסידריאל פוגע במטרה (ולווא דווקא גורם נזק), עד שהוא מבטל את הצ'ארם או עד מותו של אחד מהם.

שינויים אפשריים: אפשר להפחית את עלויות הצ'ארם אם נקבע שהוא רוקם קשר גורלי אמיץ יותר בין הסיידריאל למטרה (ואי הגשמתו לאורך זמן מעניקה לסיידריאל נקודות פרדוקס או סוג אחר של עונש, או, לחילופין, מחייבת אותו להשאיר את המהות מחוייבת להשפעה).

 

תחרות שמות הצ'ארמים נפתחת. מי שרוצה לכתוב את הצ'ארם שלמעלה במלואו או לפחות לתת לו שם יקבל נקודת כוח רצון, מתנת "הפאה החמישית".

 

שלמות במקומות מעבר לקרב

ההשפעות מושלמות שמופיעות בספר הבסיס ובספרי ההרחבה של אקזלטד הן בדרך כלל קרביות. ישנם חריגים, אך הם מעטים. שלמות היא רעיון כללי מעניין שמתאים לז'אנר הכללי וחבל למצות אותה בסיטואציות קרביות. הצ'ארמים במאמר המצורף: מהות השלמות: טכניקות, נועדו להרחיב את טווח ההשפעות המושלמות במשחק.