נכון שאתם רוצים לראות טכניקה ספרותית חשובה? שיטה שמשתמשים בה בכמעט כל סיפור, ושאולי גם יכולה לעזור למנחים מתי שהם כותבים משחקים?
נכון?
מוכנים?

הנה.
ועוד דוגמאות מצויינות אפשר לראות כאן וכאן.

לא, אני לא מתכוון לעצי פוטושופ בפורומים הכחולים, למרות שגם הם לא רעים בכלל. אני מתכוון לרעיון של לקחת רעיון או דמות מוכרים ואז לתת להם טוויסט. התוצאה היא משהו שחשוב ומעניין גם בגלל כמה שהוא דומה למקור, ועוד יותר בגלל כמה שהוא שונה ממנו. לדבר הזה אנחנו קוראים שיקוף.

מה זה שיקוף?
שיקוף הוא יצירת השוואה בין שתי דמויות. שיקוף הוא כשאתם בונים שתי דמויות שבאופן מכוון דומות זו לזו. או שבאופן מכוון שונות זו מזו. או שניהם. יצירת דמויות בדרך זו, ועידוד ההשוואה בינהם, יגרמו לכך שהאישיות והפעולות של דמות אחת יאירו גם את האישיות והפעולות של הדמות האחרת.

הרעיון לא אמור להיות חדש לכם. כל סופר או מנחה בעל כשרון מינימלי עושה את זה כל הזמן, בלי לשים לב. אתם פוגשים זוג חברים שהאחד הוא לוחם ענק שאוכל שלושה סטייקים לארוחת עשר ומדבר רק בחצאי-הברות, והשני הוא גנב קטן שלא מסוגל לעמוד במקום אחד והוא מדבר במהירות 120 קילומטר לשעה? שיקוף. אב ובנו, שניהם אבירים בעלי-תואר וכבוד – רק שאת הצבאות שלהם הם מובילים זה כנגד זה? שיקוף. מדען וכומר, אח ואחות, מלך ואיכר – שיקוף, שיקוף, שיקוף. כל זה, אם רק תבנו ותשחקו את הדמויות בצורה שמבליטה למה הדמויות האלה הן בדיוק אותו דבר, ולמה הן שונות לחלוטין.

אז אם שיקוף זה דבר שמנחים עושים אינסטינקטיבית, מה עוד צריך להגיד על זה? מה התועלת בכתבה שלמה – ועוד בשני חלקים לפחות, אם נסיק מסקנות מהכותרת – על משהו שכולם כבר עושים?
שתי סיבות. הראשונה: כדי שתדעו שאתם משתמשים בו. כדי שתשימו לב שמה שאתם מספרים על נאפס אחד יכול גם לשנות את תפיסת השחקנים של הרבה נאפסים אחרים. כדי שתזכרו שבעת הצורך, השיקוף הוא כלי מצוין ויעיל שאתם יכולים להשתמש בו.

והשניה:  כדי שתשתמשו בו טוב. שיקוף יכול בקלות לצאת במקרה, בלי תשומת לב. שיקופים מוטבעים עמוק בתוך ארכיטיפים מוכרים של סיפורים ובכמעט כל סיפור שאתם מכירים, שתכירו, וסביר שגם ברוב הסיפורים שכתבתם או שתכתבו. ניתן להניח שהייתם משתמשים בשיקופים גם בלי כתבה כמו זו. אבל אני מקווה שכאן תוכל לראות, לא רק ששיקופים קיימים, אבל גם איך להשתמש בהם, איך ליצור אותם במכוון, איך לנתב אותם ולכוון אותם כדי שהם יוסיפו למשחק שלכם כמה שיותר.

בידוד משתנה
 אל תדאגו, אני לא מדבר כאן על בידוד משתנים משיעור אלגברה בכיתה ז'. תחשבו על זה יותר בתור ניסוי במעבדה, ותראו אחד משיטות השיקוף הכי בסיסיות וישירות. נתחיל בדוגמא פשוטה: נניח שאנחנו רוצים לבדוק האם מיץ אבוקדו משפר יכולת של צבי ים לעשות בנג'י. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לקחת שני צבי ים, להשקות אחד מהם במיץ אבוקדו, ואת השני להשאיר צמא. אז קושרים להם חבל בנג'י לרגליים ודוחפים את שניהם מהצוק ובודקים מי משניהם יקפוץ יותר טוב.

העקרון ברור: צב-ים אחד הוא "צב בקרה", שנועד כדי לראות איך צב-ים טיפוסי עושה בנג'י (תשובה: לא משהו). הדבר היחיד ששונה בין צב-הבקרה והצב שהשקנו במיץ אבוקדו הוא זה: את ההוא שהשקנו מיץ אבוקדו, השקנו מיץ אבוקדו, ואת זה שלא, לא. לכן ניתן מאוד להניח שאם הכשרון של צב-מיץ-האבוקדו בבנג'י שונה מאוד מהכשרון של צב-הבקרה, כנראה שההבדל נובע מהמיץ. מש"ל.

בשביל מה זה טוב? כי כשאתה מנחה משחק, אתה זה שקובע איזה  צב-ים קפץ בנג'י יותר טוב. ובכל "ניסוי" אחר שמתקיים בעולם שלך, אתה זה שקובע. אתה יכול לבחור שתוצאת הניסוי היא זו שהכי מתאימה לך. וזה נותן לך להעביר לשחקנים מידע חשוב: לא רק מה היתה התוצאה של פעולה ספציפית אחת. אלא איך העולם של המשחק עובד. לא רק עכשיו. תמיד.

בסיפור שלושת החזירונים  אנחנו רואים שרק מי שמשקיע ובונה בית חזק ויציב יהיה בטוח מזאבים. באינספור סיפורים על שלושת בניו של איכר, שיוצאים לעשות דרכם בעולם, אנחנו רואים שמי שמציע לזקנה ביער סנדביץ' טונה הוא היחיד שמגיע לו למצוא אושר ועושר. אנחנו מבודדים את המשתנה שחשוב לנו – השקעה בעבודה, נדיבות כלפי אישה זקנה, מיץ אבוקדו – ומראים שלמי שיש את התכונה הזו קורה דבר אחד, ולמי שאין קורה דבר אחר.

אם בעולם שלך צריך להיות  בחבורת רחוב כדי לשרוד, תראה את זה בכך שחבורה מצילה אחד מחבריה ממוות, ובכך שאדם אחר שעזב את החבורה שלו נהרג ברחובות. אם בעולם שלך מעריכים אדם רק לפי הכוח שלו בקסם, תראה מצעד גדול לכבוד קוסם נודע שהמציא לחש חדש, ותפגיש את הדמויות עם מקבץ נדבות שרירי וחכם שלא מצליח אפילו להשיג עבודה כי כשרון הכישוף שלו הוא אפסי. אם בעולם שלך חייבים לבחור בין משפחה לכסף, תראה מישהו שיש לו משפחה נפלאה ואין לו כסף, מישהו שיש לו המון כסף ואין לו משפחה, ומישהו שמנסה נורא להחזיק גם כסף וגם משפחה אבל לא מצליח.  

חשוב וכדאי לנצל את השיקוף כדי להדגים את פעולת הכלל מכל כיוון אפשרי. כשאתה רוצה להכיר לשחקנים כלל שמתקיים בעולם שלך, חשוב שתפגיש אותם עם מקרים שמייצגים את כל
האפשרויות לפעולת הכלל. אם הכלל הוא "אם A, אז B”, לא מספיק להראות מישהו שיש לו את A ואז הוא מקבל B. אולי כולם מקבלים B, או שאין קשר בין A ל-B. אלא, תראה מישהו שיש לו A ומקבל B, וגם תראה מישהו שאין לו את A, ועל כן הוא מאבד (או באופן בולט אינו מצליח להשיג) את B.

שימו לב שאנחנו יכולים להגיע לכללים מורכבים הרבה יותר מאשר "לעשות עבודה מהר זה רע, להשקיע זה טוב." אנחנו יכולים להמחיש מוטיבים ואווירה, ולהראות לשחקנים (ולדמויות) מה לצפות מהעולם בו הן נמצאות.

בצד היישומי, מספיק לך ליצור כמה  נאפסים צדדיים, אולי עם כמה הקשרי עלילה משלהם, ולתת לשחקנים לראות ולשמוע מדי פעם מה קורה איתם. שני חברים מכנופיית רחוב. קוסם, ועני שמוכשר בכל דבר חוץ מקסם. איש משפחה, עשיר, ואחד שמאבד גם משפחה וגם עושר. הם יכולים להיות נאפסים קטנים, שוליים – רק תבקר אותם פה ושם, ותן לשחקנים שלך לראות מה קורה איתם. בסיפורי נאפסים ברקע קל לך לשלוט, השתמש בהם כדי להגיד לשחקנים את מה שאתה רוצה שהם ידעו.
בדיוק כמו שאפשר ליצור נאפסים שמשקפים זה את זה, אפשר גם ליצור נאפסים כשיקופים לדמויות השחקנים. כמו בכל שיקוף אחר, צור קשר או דמיון בינם לבין דמות השחקן, והבדל מהותי בינהם. כל פעם שקורה אותו דבר, או דברים דומים, לדמות ולשיקופים שלו – זה מעיד על מה שיש להם במשותף. כשקורים להם דברים שונים והפוכים – זה עשוי להיות בגלל ההבדל. בקלות אתם יכולים להשתמש באח הגדול של דמות השחקן, שתמיד היה יותר טוב ממנו בהכל, ויודע את זה. בחבר הישן שלו, שפעם הם היו עושים הכל ביחד, עד שהחבר (או דמות השחקן...) התדרדרו לפשע. את הכפיל שלו מהמציאות האחרת, שבו הוא לא התחתן עם אהובת-הנעורים שלו. יחי ההבדל הקטן.

התחזית מוגשת בחסות...
יש סוג אחד של שיקוף המשתנה הבודד ששווה להקדיש לו רגע של התייחסות מיוחדת. את השיקוף הזה אפשר לראות בתור הדמויות-עכשיו לעומת הדמויות-בעתיד. כמובן שלמעט במשחקי מד"ב מסוימים מאוד, די נדיר שהדמויות יפגשו עם גרסות עתידיות של עצמן. מה שיפה זה שאפשר לעשות כמעט אותו הדבר בשיקוף פשוט.

גם כאן מדובר בדבר שכל מנחה בינוני ומעלה יודע אינסטינקטיבית. מה שווה מבוך שלא מפוזרים בו עצמות של הרפתקנים קודמים? ומהם השלדים המרקיבים הללו, אם לא האמירה הפשוטה הבאה: "רואים את אלה? זה אתם עוד שעה-שעתיים. אלא אם כן אתם טובים מספיק."

בצורה דומה, אתם יכולים להשתמש באיום הכמעט-ישיר הזה לכל גורל מר אחר העולה בראשכם. אם הדוכס המקומי קוטע איברים לפורעי-סדר, תן לשחקנים שלך לבלות הרבה זמן עם אחד או שניים מהגידמים שהדוכס כבר פגש, תן אולי לחבר שעזר להם להתפס על פשע כלשהו ולאבד רגל, ונראה כמה להוטים הם לשרוף את כל העיר ברדפם אחרי נוכל זה או אחר. תן להם לטפל במצורע גוסס לפני שהם נכנסים לעיר שבה הצרעת מתפשטת כמו מגיפה. תכריח אותם להרוג כמה אזרחים תמימים, שאת חלקם הם אולי מכירים, שנשלטים על ידי מכשף רשע , לפני שהם צריכים להגן על עצמם מהמכשף עצמו. אחד הדברים היפים הוא שלנאפסים אפשר לעולל בקלות כל מיני זוועות שקצת יותר קשה להפיל על הדמויות הראשיות (אם לא מדובר במשחק פרנויה או קת'ולהו). אפשר להשתמש בנאפסים כדי להמחיש את הסכנה, להראות ממה הדמויות צריכות לפחד, ולהגביר את המתח – כל זה בלי לגרום נזק ישיר לדמויות, שעלול לפגוע בהנאת השחקן.

הדמות של גולום ב"שר הטבעות" הוא דוגמא מצוינת לתופעה הזאת. ב"ההוביט" המוקדם יותר, גולום אינו יותר מעוד מפלצת. התפקיד שלו מסתכם ב: מגעיל, רצחני וערמומי. אבל "שר הטבעות" מתחיל בגילוי חשוב: פעם גולום היה דומה להוביט, כמעט כמו פרודו, עד שהוא קיבל את הטבעת – בדיוק כמו שפרודו קיבל אותה עכשיו. גולום במצבו הנוכחי הוא אזהרה חיה למה שעלול לקרות לפרודו אם הוא יתפתה לקסמי הטבעת. השיקוף משמש גם מטרה נוספת: פרודו בהווה, עם הטבעת אצלו, הוא שיקוף של מה שהיה פעם גולום. לכן גולום מקבל פן אנושי, והקורא יכול להבין כיצד התדרדר לאופיו והתנהגותו העכשוית. משיקוף טוב נהנים שני הצדדים.

כמובן שגם דברים טובים אפשר להראות מראש. אם ראש גילדת הגנבים מוכן לעזור לאנשים בצרות תמורת איזו טובה, תן לדמויות לראות כמה אנשים אחרים שיוצאים ככה מהבוץ – זה ייתן להם ביטחון ואמון בדרך הפעולה הזו (שאתה המנחה יכול כמובן לנתץ לרסיסים אחר כך... אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת). אם הדמויות שומעות על אביר אגדי שפעם הציל את העולם בכך שזימן דרקונים ומצא, נגיד, המון רומחים קסומים – האביר באגדה הוא שיקוף להרפתקנים של היום שניצבים בפני בעיה דומה.

שיקוף הדמויות עכשיו, לעומת אנשים שהיו במצב של הדמויות והגיעו מכך לתוצאות מסוימות - טכניקה פשוטה שנותנת לדמויות לדעת ממה לפחד ולאן לכוון.

עד כאן להיום. בפעם הבאה נראה לכם איך שיקוף עוזר לכם ליצור תחושה של עולם גדול שם בחוץ, נסקור כמה סוגים אחרים ומרתקים של שיקופים וננסה להאכיל עוד חיות אמפיביות באוכל אורגני. ובינתיים, הגיע הזמן לשיתוף פעולה מהקהל. אתם יכולים לשלוח לי:
א) דפי דמות - לא סטטיסטיקות, אלא תיאורי אופי ורקע, חצי- עד שני-שליש עמוד לדמות, כשהעולם הוא עולם פנטזיה גנרי. תרגישו חופשיים להמציא כל פרט לגבי העולם שתחפצו.
ב) כללים - כמו הכללים שהזכרנו, כללים שאפשר לתמצת במשפט או שניים, כמו "אלפים יכולים להשיג כל מה שהם רוצים" או "תמיד משהו מתקלקל באמצע הדרך."

מהדמויות והכללים האלה אני ארכיב שיקופים מכל טעם, צבע וצורה, ואגיש את ההרפתקה הנוצרת כדוגמא מאסיבית לסיום הסדרה. שלחו דמויות וכללים ל: ziv.wities@gmail.com .

עד הפעם הבאה!